lørdag 18. desember 2010

Oppdatering: Edinburgh

Huff.. Lenge sida jeg har oppdatert her nå, for å si det mildt... Men har rett og slett ikke vært i noe blogghumør i det siste akkurat. På mandag så hadde jeg matteeksamen, og da blei det straks mye roligere, har en tendens til å stresse for mye med ting som ikke er noe å stresse med - typisk Therese. 
Men tenkte ihvertfall jeg skulle fortelle litt om Edinburg(+Liverpool) turen te Eivind og meg nå, har jo masse bilder, men de har jeg jo kun lagt ut på facebook, så får ta i et tak og sette igang her også ;)

Fredag: 
Starta fint med at jeg tok toget te Torp, det var selvfølgelig forsinka, men hva annet kan man vente av toga på denne tida av året? Ankom Torp rundt halv 7, mens flyet vårt letta ikke fra norsk grunn før 21.10. Men det å ha dårlig tid, det var ikke akkurat noe jeg(les: vi) hadde lyst til, så da kosa vi vårs med pizza på peppes og bare slappa av føre flyet tok av. Ankom Edinburgh rundt kl 10/11 engelsk tid, og tok derifra bussen rett til Marriot Hotell :) Fikk booka vårs inn og så straks at vi hadde et "luksusrom". Kan noen fortelle med vitsen med TO dobbeltsenger på et rom som det kun skal sove to personer på? Det skjønte ikke jeg, men fint var det ihvertfall der :)

Rommet vårt :)

Lørdag:
Starta dagen med kjempe god frokost på hotellet, var ihvertfall nok å velge mellom, både varmmat og kaldmat. Sikker på at vi begge åt liiitt for mye, men sånt er lov når man er på "ferie" ;) 
Rundt 10 tida kom vi oss avgårde te sentrum, og begynte å se oss rundt, var blant annet julemarked i Edinburgh på denne tida, så mangel av ting å glo på hadde vi ihvertfall ikke!
Hadde en kjempe fin dag - traska rundt i sentrum, var oppe på slottet, brente av litt penger og var oppe på Edinburgh Castle. Kjempe fin by detta, som jeg absolutt vil anbefale andre å dra til, kanskje ikke når det er fare for snø(med tanke på flya som jeg kommer tebake te). 
 Scotch Monument, med pariserhjulet fra julemarkedet.

Utsikt over byen.

Tysk julemarked 

 Starbucks er obligatorisk når man er i Storbritannia generelt.


Gikk rundt i Edinburgh til rundt kl 5-6 tida, og da var det nok for beina våres(trim å gå så mye rundt). Så istedenfor å teste ut maten i Edinburgh, slappet vi av litt på hotellet før vi nøyt en GOD middag der med et godt glass hvitvin inntil :) 

Søndag:
Startet fint med at vi kom oss tidlig igang(rundt kl 8 faktisk!), og var ute av hotellet for å se oss litt mer rundt i byen allerede 9-halv 10 tida. Blei litt mer shopping(blant annet de fiiine skoa mine som du ser i et tidligere innlegg!). Og til slutt en tidlig middag på Hard Rock Café(hvor vi måtte ha med oss en suvenir hver også - i form av en t-skjorte!). Allerede 3 tida var vi på vei tilbake til hotellet for å hente bagasjen før vi tok turen på flyplassen hvor det blei et par timer med venting. Var ikke så veldig "artig" venting akkurat, så bare det at det snødde ute, og at ingen fly lettet fra bakken. Blant de maaange avgangene som skulle gå denne dagen, sto det på de fleste "Cancelled due to weather". Håpet i det lengste at dette ikke gjaldt vårt fly, men selvfølgelig.. Etter noen timer med venting så ropte de opp flightnummeret vårt også, og det var kansellert...(det gjaldt da ikke kun Ryanair som vi dro med, men alle andre fly som skulle lette fra Edinburgh Airport). Hvordan de kunne kansellere så mange fly, pga 10 cm(!!!) med snø, var veldig uforståelig for oss, to nordmenn som er godt vant med snø, men shit happens !? 

Snøkaos i Edinburgh...

Flyplassen, som det ikke lettet noen fly fra.

Da begynte leitinga straks etter andre nordmenn(etter en halvtime på datan uten hell..), og etter en time eller halvannen møtte vi på Martine. Heldigvis for begge parter vil jeg si, hun var alene(men med strøm på telefonen), og vi da, uten :P Og hadde det ikke vært for to koslige norske par til, så hadde vi nok ikke fått greie på at det gikk et fly fra Liverpool neste dag, som fremdeles hadde ledige plasser. Da var vi alle raske på telefonen, og fikk ordnet oss en ny flybillett. 
Martine hadde også heldigvis noen kjempe snille foreldre som stolte på Eivind og meg, og la ut for hotell for oss, mot at vi kunne holde Martine med selskap på hjemturen, noe som ikke ble noe problem heldigvis. Betalte henne tilbake, og tok en taxi tilbake til Edinburgh(til et nytt hotell). 

Mandag: 
Våknet opp til FINT vær, noe som var veldig godt, og lovet godt for at flyet fra Liverpool ikke skulle bli kansellert, kom oss tidlig igang, og kl 9 sto vi på Haywick Station og venta på et tog mot Preston. DYRE togbilletter, men så lenge vi kom oss fram te Liverpool før kl 7 den kvelden, skulle alt gå bra. Etter litt forsinkelser kom et fullt tog, og vi fant oss heldigvis raskt noen sitteplasser. På dette første toget tilbringte vi nesten 4 timer. Selvfølgelig med fler forsinkelser, sto stille i en time for å vente på at noen skulle fjerne et tog som hadde "faila" på sporet lengre frem. Kom oss frem til Preston hvor vi måtte vente i ytterlig 30 min på et nytt tog mot Liverpool. Dette toget var ikke forsinka, og heldigvis ikke like fullt som det andre heller. Så nå har vi jammen meg vært i Liverpool også ;) 
Selv om det ble noen timer med venting på flyet i Liverpool, så kom vi oss endelig heim til norsk grunn! 

Utenfor Liverpool, fra toget.

Så det her var da turen i "korte" trekk(som jeg er såå flink til), og glad for at jeg kun kom en dag seinere på skolen, fravær er ikke akkurat noe jeg har så veldig lyst til å ha, men hva skal man si, shit happens. Og det gikk jo bra til slutt!

Men nå er det seint, og jeg skal tidlig  opp i morra på Downtown med mamma, så resten av oppdateringa får komme en anna gang! NATTIFNATT!

2 kommentarer:

  1. Så en post på face fra deg, og måtte selvsagt inn å lese hva du hadde skrevet!
    Mange fine bilder :-)
    Takk for selskapet på hjemturen! Hehe.
    -Martine (travelmate)

    SvarSlett
  2. Hehe :) Det er bra Martine!
    Bare koslig å ha deg som selskap vettu ^^
    Klem!

    SvarSlett

Skriv noe morsomt og/eller fint da!