søndag 18. april 2010

Glad jeg ikke bor på Island jeg.

Tidligere i uka(Torsdag tror jeg..) så var det jo utbrudd i en vulkan på Island(med et langt rart navn som jeg ikke husker*lete* Eyjafjallajökull var det). Og dette har skapt maaange problemer for mennesker over nesten hele verden.
Flyavganger ble avlyst, og mange kom seg ikke hjem. I hele nord-europa(opp til og med namsos) har blitt stengt på grunn av den enorme mengden med aske som kom med vinden fra Island. Så det har vært masse styr, folk haiker og tar buss nordover, og kun få flyavganger går. I morra er det meldt at det skal komme en ny stor sky med aske, for vulkanen stopper nemlig ikke med å spy ut aske, kommer bare mer og mer og mer.. Ikke så rart i når forrige utbrudd holdt på i hele 18 måneder. Så da blir det lite forurensning på grunn av flytrafikken ihvertfall! Men merker til og med aska her, om morran så stinker det rett og slett drit ute, akkurat som om de har nygjødsla alle jordene for hver dag(tvilsomt).
(Bildet er tatt ifra vg.no)

Jeg syns ihvertfall veldig synd på de som bor på Island nå. De som bor i asketåka får hele hjemmene sine(utvendig) ødelagt. Alt blir grått, og ingen vet når det kan ta slutt. Syns veldig synd på dyrene også jeg! Blant annet islandshestene kan jo dø om de puster inn for mye aske, det gjelder jo mennesker også, men man kan jo ikke akkurat utstyre hestene med munnbind.. Håper ihvertfall vulkanutbruddet ikke varer i halvannet år denne gangen!
Uansett, er glad jeg ikke bor på Island, og det at man ikke kan ta fly i ukjent antall dager/uker/måneder plager ikke meg!
Bare noe jeg fikk lyst til å skrive om ;)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Skriv noe morsomt og/eller fint da!